Mari sini tidur saja diriba, kalau ayah awak datang cikgu kejutkan

Kongsikan Artikel Ini !

Loading...

Bila cikgu ada rasa kasih dengan anak-anak murid sama macam anak-anak sendiri, maka anak-anak murid akan cepat membina kepercayaan kepada pendidiknya. Biarpun anak murid itu cumalah seorang anak kecil yang baru nak kenal alam persekolahan.

Itulah pendekatan yang digunakan oleh Guru Bimbingan & Kaunseling, SK Putrajaya Presint 8 (2), Hussin Bin Ismail atau lebih dikenali dengan nama Cikgu Hussayn.

Mendekati dua orang anak murid ini dengan penuh kasih. Bagaikan bapa yang bimbangkan anak-anaknya di sekolah. Tentu sebagai ibu mahupun bapa, kita tak berasa gusar andai dekatnya jiwa pendidik dengan anak-anak kita ini.

Kisah Cikgu Hussayn ini cukup dekat, menyentuh hati kita dengan pekerti beliau menyantuni anak-anak muridnya pada hari orientasi darjah 1 di sekolah tempatnya mengajar.

Orientasi Tahun 1 Dan Ragam Anak-anak

Semalam di sekolah berlangsung program orientasi murid tahun 1/2018. Saya ditugaskan sebagai pengacara majlis.
Untuk mengalu-alukan kehadiran ibu bapa di dataran dan mengendalikan sesi bersama anak-anak. Dalam banyak-banyak gambar saya suka gambar ini sebab penuh makna pada saya.

Alkisahnya 2 orang murid ini sepatutnya ikut serta rakan-rakan melawat sekitar sekolah tetapi tidak mahu, mungkin kerana tidak biasa dan mahu menunggu ibu ayahnya di situ.

Memandangkan semua ibu bapa ke dewan untuk mendengar taklimat dan guru-guru sudah bergerak ke kelas masing-masing maka saya temankan mereka di situ buat sementara.

Sebagai Guru Bimbingan & Kaunseling saya memahami tindakan ini juga adalah sebagai ‘rappo’ yang akan membantu memudahkan saya. Bagi menjalankan sesi kaunseling dengan lebih lancar nanti sekiranya perlu.

Untuk makluman, dua anak ini pada mulanya menangis kemudian apabila ditenangkan, akhirnya mula diam dan salah seorang kelihatan agak keletihan.

Saya katakan padanya “Mari sini.. awak tidur sahaja di riba cikgu! Nanti kalau ayah awak datang cikgu kejutkan.” Unsangkareable.. memang dia mahu dan terus tidur seperti gambar.

Alhamdulillah.. berkat kesabaran melayan, kepercayaan pada seorang guru telah berbuah.

Seperti Kita-kita Dulu

Saya perasan juga ramai parent yang lalu lalang tersenyum dan ada yang duduk di sebelah saya ketika itu menyangka itu adalah anak saya.

Maaf pada yang belum tahu, anak saya ada 4 orang dan perempuan kesemuanya. Betullah tu.. ini anak orang yang saya anggap sama seperti anak saya sendiri.

Pada ibu ayah murid ini maaf ye kalau kurang selesa saya upload gambar ini. Tujuan lebih kepada nak berkongsi ragam anak-anak masuk tahun 1 dan perkara ini adalah normal sama seperti kita-kita dahulu.

Bahkan percayalah yang anak-anak sekarang lebih baik daripada zaman kita dari segi reaksinya terhadap sekolah dan guru baru.

Ibu ayah yang lain juga mesti ada ragam anak-anak masing-masing kan. Jom kongsi di ruangan komen boleh saya tengok bagaimana reaksi dan gelagat mereka. Nyatakan nama sekolah sekali pun ok juga. Tqvm & UiLove!

Kredit :
Cikgu Hussayn
http://www.mingguanwanita.my


Loading...
Kongsikan Artikel Ini !
   

Related Posts

Add Comment